سازمان بهداشت جهانی هر نوع حرکتی را برای سلامتی مناسب و لازم می داند

25 نوامبر 2020 - اگر جمعیت جهانی بیشتر فعال باشد، می توان از 5 میلیون مرگ در سال جلوگیری کرد. در زمانی که بسیاری از افراد به دلیل COVID-19 در خانه هستند، دستورالعمل های جدیدسازمان بهداشت جهانی در مورد فعالیت بدنی و رفتارهای کم تحرکی که امروز منتشر شده است، تأکید می کند که همه ی افراد، با هر سن و میزان توانایی، می توانند از نظر جسمی فعال باشند و هر نوع حرکتی برای سلامتی مهم است.

دستورالعمل های جدید حداقل 150 تا 300 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​تا شدید را در هفته برای همه بزرگسالان، از جمله افرادی با بیماریهای مزمن یا معلولیت، و به طور متوسط ​​60 دقیقه در روز برای کودکان و بزرگسالان مسن توصیه می کند.

آمار WHO نشان می دهد که از هر چهار بزرگسال یک نفر و از هر پنج نوجوان چهار نفر فعالیت بدنی کافی ندارند. در سطح جهانی این بی تحرکی 54 میلیارد دلار برای مراقبت های بهداشتی بطور مستقیم و 14 میلیارد دلار دیگر برای از دست دادن بهره وری، هزینه به بار می آورد.

این رهنمودها زنان را به حفظ فعالیت بدنی منظم در طول بارداری و پس از زایمان تشویق می کند. در این دستورالعمل، همچنین فواید ارزشمند سلامتی حاصل از فعالیت بدنی را برای افراد دارای معلولیت برجسته شده است.

به بزرگسالان مسن (65 سال یا بیشتر) توصیه می شود برای کمک به جلوگیری از زمین خوردن و بهبود سلامتی، فعالیتهایی که بر تعادل و هماهنگی و همچنین تقویت عضلات تأکید دارند را به فعالیتهای ورزشی خود اضافه کنند.

فعالیت بدنی منظم، کلید پیشگیری و کمک به کنترل بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 ، سرطان و همچنین کاهش علائم افسردگی و اضطراب، کاهش افت شناختی، بهبود حافظه و تقویت سلامت مغز است.

دکتر تدروس آدانوم قبرئیسوس، مدیر کل WHO، گفت: تحرک بدنی برای سلامتی و رفاه، حیاتی است و می تواند به افزودن عمر و زندگی با کیفیت کمک کند. هر حرکتی مهم است، مخصوصاً اکنون که محدودیت های همه گیری COVID-19 را مدیریت می کنیم. همه ی ما باید هر روز با خیال راحت و خلاقانه ورزش کنیم.

تمام فعالیت های بدنی مفید هستند و می توانند به عنوان بخشی از کار، ورزش و اوقات فراغت یا حمل و نقل (پیاده روی و دوچرخه سواری) انجام شوند، همچنین می توان حرکات ورزشی را از طریق بازی و کارهای روزمره ی خانه داری مانند باغبانی و نظافت وارد برنامه ی روزانه کرد.

دکتر Ruediger Krech، مدیر ارتقابهداشت در سازمان بهداشت جهانی، گفت: فعالیت بدنی از هر نوع و هر مدتی می تواند باعث بهبود سلامتی و تندرستی فرد شود، چه در محل کار و چه در مدرسه ، باید فعالیت بدنی بیشتری برای مقابله با اثرات مضر رفتار کم تحرکی انجام دهیم.

دکتر Fiona Bull، رئیس واحد فعالیت های بدنی که در تدوین این دستورالعمل های جدید WHO شرکت داشت، گفت: سازمان بهداشت جهانی کشورها را تشویق می کند تا دستورالعمل های جهانی را برای توسعه سیاست های ملی بهداشت در حمایت از برنامه ی اقدام جهانی WHO در مورد فعالیت های بدنی 2018-2030 اتخاذ کنند. این طرح توسط رهبران بهداشت جهانی در هفتاد و یکمین مجمع جهانی بهداشت در سال 2018 مورد توافق قرار گرفت تا عدم تحرک جسمی را تا سال 2030 به میزان 15٪ کاهش دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201125/WHO-Every-type-of-movement-counts-towards-better-health.aspx